Сьогодні іде процес надання українському православ’ю автокефалії, тобто самостійності. Чому до цього Українська Православна Церква не мала цього законного статусу та коли все ж таки Томос буде надано – в інтерв’ю з владикою Афанасієм (Яворським), єпископом Луганським і Старобільським УПЦ КП

Евеліна БОГДАНОВА

– Почнемо з того, що таке Томос. Це слово наразі часто вживають, але зрозуміло воно не всім.

– «Томос» з грецької – «грамота», «указ», «декрет». Це документ, який підтверджує узаконення Української Православної Церкви з боку «материнської» Церкви – Вселенського Патріархату.

– У питанні отримання Томосу вже є певні досягнення. Що відбулося 11 жовтня і наскільки це важливо?

– 9-11 жовтня відбулося засідання Синоду Вселенської Патріархії, де були розглянуті звіти екзархів Вселенського Патріарха – його довірених осіб, яких він призначив в Україну. Протягом місяця вони зустрічалися з Президентом України, Головою Верховної Ради, народними депутатами, представниками Української Автокефальної Православної Церкви, Української Православної Церкви Київського Патріархату і навіть з представниками Московської Церкви, які підтримують рух автокефалії в Україні.

За результатами слухання Синод прийняв ряд важливих рішень, серед яких зневаження анафем, які Московська Патріархія наклала на двох предстоятелів церков – патріарха Філарета і митрополита Макарія, та, власне, рішення про початок процесу надання Томосу про автокефалію.

– Що означає зневаження анафем?

– Анафема знімається, якщо людина розкаялася в порушених канонах. Такого у цьому випадку не відбувалося: ні митрополит Макарій, ні патріарх Філарет не розкаювалися. Синод Вселенського Патріархату розглянув прохання предстоятелів про апеляцію і вирішив, що акти анафеми, накладені Москвою, були політично вмотивованими і з церковної точки зору є абсолютно недійсними.

– Якщо анафеми не було, отже не було й розкольництва?

– Так. Наразі всі таїнства, які звершувалися до сьогодні в Київському Патріархаті, в Автокефальній церкві, є дійсними. А духовенство, єпископат і віряни, які знаходяться в цих двох церквах, стали членами Вселенської Православної Церкви.

– Розкажіть детальніше про рішення, яке Синод Вселенського Патріархату виніс в частині надання Томосу Україні.

– Рішення про надання Томосу вже є, але є і умови, які треба виконати, щоб його отримати – українським церквам потрібно об’єднатися.

Тому наступні наші дії – це зібрання архієреїв трьох церков – УПЦ КП, УАПЦ і тих архієреїв з Московського Патріархату, які написали до Вселенського Патріархату лист про надання Томосу. Ми об’єднуємося в Єдину Церкву, яка буде мати назву Українська Православна Церква. А вже в об’єднаній церкві відбудеться Собор, на якому буде обрано єдиного патріарха.

А поки що немає кому надавати Томос, бо цей документ приймається предстоятелем церкви.

– Скільки часу може зайняти ця процедура?

– Все це треба робити дуже швидко. Хотілося б встигнути до наступного засідання Синоду Вселенського Патріархату, щоб вже 4-6 листопада новообраний патріарх поїхав на цей Синод і отримав, власне, Томос.

– Наразі в об’єднану церкву може увійти лише невелика частина Московського Патріархату?

– Принаймні є десять архієреїв, які вже виявили сміливість заявити про те, що вони готові перейти. Звичайно, я вважаю, що таких більше.

– Але це ж живий процес?

– Так. Після того, як з’явиться об’єднана церква, хто захоче приєднатися до неї, зможе це зробити. Буде розроблена відповідна процедура приєднання. У більшості випадків, якщо архієрей буде приєднуватися зі своїми парафіями, то, звичайно, й архієреї залишаться на своїх посадах, і за ними залишаться їхні парафії. Вважаю, ця процедура буде безболісною, бо приєднання буде проводитися лише за бажанням. Якщо не буде втручання Росії...

05 - Томос 2

Владика Афанасій, єпископ Луганський і Старобільський УПЦ КП

– А що відбуватиметься на Луганщині, як ви вважаєте?

– Я знаю, на Луганщині є духовенство, яке ще до початку цього процесу визначилося, що, якщо Українській Православній Церкві буде надано Томос, вони приєднаються до цієї об’єднаної церкви. Дехто ще не робив жодних заяв, знаходиться в нейтральній позиції. Тобто, побачимо. Не треба нівелювати і вплив Російської Православної Церкви.

– Як бути вірянам Московського Партіархату?

– Коли відбудеться об’єднання церкви, буде чітко визначено, де яка церква. На храмах, які не захочуть переходити в помісну церкву, будуть писати «РПЦ в Україні» – так буде врегульовано законом, тоді люди самі визначатимуться, хочуть вони ходити в РПЦ чи до УПЦ.

– А якщо храмів Української Православної Церкви немає на території міста чи села?

– Людям треба знати, що храми належать не Московському Патріархату, не Київському, не Автокефальній Церкві, а місцевій громаді. Людям. Бо церкви завжди будуються коштом громади і належать громаді. Обов’язково буде прописана процедура, згідно з якою громада, якщо захоче, зможе перейти в об’єднану церкву. Це буде шляхом голосування, громадських обговорень чи опитувань, ще побачимо. Але щоб зняти всі питання, я вважаю, треба отримати згоду хоча б 75% від усього населення, яке вважає себе православними в цьому місті чи селі.

– А якою буде мова богослужінь?

– Як захочуть віряни, так і буде. Змушувати ніхто нікого не буде.

– Люди хрестилися, вінчалися і мають якісь документи про це від УПЦ МП. Чи будуть у подальшому ці документи дійсними? Чи не виникнуть потім питання щодо відспівування, поховання?

– Московський Патріархат – це не якийсь ізгой. Це спільнота у Вселенській Православній Церкві. Тобто жодних пересторог відносно того, що людина хрестилася в УПЦ МП, не буде.

– Як отримання Томосу Україною вплине на РПЦ?

– В Україні величезна громада Московського Патріархату. І це, у будь-якому випадку, для РПЦ – втрата сили. А в них наразі значні амбіції диктувати умови Вселенському Православ’ю. Амбіції Третього Риму. Їх поменшає. Вже зараз в РПЦ погрожують розірвати відносини з Вселенським Патріархатом (станом на 15 жовтня 2018 року Синод РПЦ прийняв рішення припинити євхаристичне спілкування зі Вселенським Патріархатом – ред.). Росія себе ізолює від світу, і РПЦ йде тим самим шляхом.

– До того ж саме вони звернення Президента України до Вселенського Патріарха називають втручанням у справи церкви. Це так?

– Я скажу так: якби не втрутився в справи церкви Володимир Великий, коли хрестив Русь, чи було б сьогодні православ’я в Росії, Україні?

Зрештою, як РПЦ отримала автокефалію, яку не визнавали 141 рік? Вселенського Патріарха, який приїхав на свої законні володіння, московський князь кинув в застінки. І лише коли патріарх відчув, що має помирати, але не хотів, щоб це сталося в Московії, він написав РПЦ Томос. І лише тоді його відпустили помирати до Константинополя. Це не втручання влади в церкву?

Днями МЗС РФ заявив, що вони будуть боротися за права кожного вірянина МП в Україні. Це теж не втручання держави в церкву? Більше того – це втручання в територіальну цілісність нашої незалежної держави.

Але треба відзначити, що саме Вселенський Патріарх поставив таку умову, що якщо влада і церква в Україні будуть мати єдину думку, лише тоді питання Томосу буде розглянуто. Бо влада дається в будь-якій державі від Бога, а обирає цю владу народ.

– Тобто президент Петро Порошенко у цьому зверненні до Вселенського Патріарха був лише представником народу України?

– І Президент, і Верховна Рада представляють у цьому процесі саме народ України, який має право мати власну канонічну православну церкву.

На головному фото: оголошується рішення надати Томос Українській Православній Церкві

Распечатать
© По материалам Луганщина.ua
Наверх