Тарифи облгазів переглядаються кожного року через щорічну зміну вартості витрат, необхідних для забезпечення безперебійної роботи газорозподільних мереж. Крім того, необхідно розуміти, що тариф – єдине джерело фінансування газорозподільних мереж та роботи операторів ГРМ.
На нові тарифи також впливають старі борги. Борги 2014-2019 рр виникли через збиткові тарифи на доставку (розподіл газу). Їх розмір був нижче собівартості обслуговування газових мереж – адже п’ять років поспіль тариф не переглядався. Тому облгази накопичували борги, не в змозі сплатити «Укртрансгазу» за частину використаного технологічного газу для безперебійної доставки клієнтам. За цей період сума таких боргів досягла більше 20 млрд грн. Погашення цих боргів можливо або за рахунок включення їх у тариф, або шляхом їх списання. Народні депутати не квапляться із списанням заборгованості, як це пропонується у законопроект №3800-1, який зареєстрований у Верховній Раді ще наприкінці липня 2020 року. Він передбачає списання боргів, які виникли через збитковість тарифів на розподіл. Поки цей законопроект не прийнятий, такі борги мають бути включені у тариф на доставку газу.
Зараз урядовцями напрацьовуються два підходи, які дозволять суттєво знизити тарифи на газ для населення.
Перший підхід — це формування тарифів на газ за формулою «ціна на європейських хабах «мінус» транспортування газу до України», який пропонує Міністерство енергетики. Крім того, пропонується тимчасово обмежити маржу для газопостачальників. Очікуваний результат: суттєве зниження тарифів і нівелювання спроб спекулянтів зберегти надприбутки в умовах формування нових європейських правил.
Другий підхід, який пропонує державна компанія «Нафтогаз», — це посилення конкуренції на ринку шляхом обов’язкової публікації всіма газопостачальними компаніями свого річного тарифу на газ, як це вже робить «Нафтогаз». Крім того, пропонується, аби газопостачальні компанії почали активно конкурувати за базу споживачів, що призведе до зниження тарифів у межах відкритих торгів. Очікуваний результат: посилення конкуренції та, як наслідок, суттєве зменшення платіжок для українців.
Також за результати наради з відповідальними відомствами сформовано механізм, який дозволить зменшити ціну на транспортування газу. НКРЕКП терміново починає ретельну перевірку всіх газопостачальників, які на сьогодні мають найвищі тарифи на цю послугу.
Водночас важливою політикою Уряду залишається підтримка найбільш незахищених верств населення. Сьогодні в Україні 3,1 млн домогосподарств отримують субсидії для оплати комунальних послуг. Середній розмір нарахувань, наприклад за листопад 2020 року, становив 1,6 тисячі гривень. Це майже на 250 грн більше, ніж у 2019 році. В окремих регіонах середній розмір субсидії за рік зріс на 300-500 грн щомісячно. Це зменшує навантаження на сімейні бюджети найбільш незахищених верств населення. І це справедлива державна політика, яка буде продовжуватися разом із підвищенням зарплат та програмою щодо відновлення економіки.